קיר הגורלות
מתחילים מהסוף – קיר הגורלות הוא זה שיקבע מי תהיה הכיתה המנצחת. כמו שאתם זוכרים, על כל זכיה במשימה ב״ששטוס״ הוענקו ״מפתחות״. את המפתחות שם הקפטן בקיר הגורלות.
בסוף התוכנית נפתחו לאט לאט התאים בקיר הגורלות ונחשפו הנקודות מאחוריהם. הנקודות נצברו לכל לכל אחת מהכיתות על פי התאים אותם בחרו והכיתה שזכתה במספר הנקודות הרב ביותר זוכה ומנצחת את התוכנית.
״ששטוס אישי/ישיר״
תוכנית נלווית ל״ששטוס״ ששודרה בערוץ הילדים החל משנת 2007. בשעשועון התחרו יחידים או כיתות (חוקי התחרות השתנו משנה לשנה) על מקום בתחרות או על האפשרות להצטרף לטיול של הכיתה המנצחת בתחרות.
מפתחות
בשיטת הניקוד של ששטוס, לא מקבלים נקודות על פי זכייה במשימות אלא על פי קיר הגורלות. הכיתה הזוכה בכל משימה תקבל מספר מפתחות אותם הקפטן של הכיתה ישים בתאים בקיר הגורלות על פי בחירתו
מבחן הקפטנים
שני קפטנים, אחד של כל כיתה, ומשימה אחד שתכריע ביניהם. בכל שנה מבחן הקפטנים משתנה והוא בנוי סביב אתגר אומץ. הקפטן הזוכה במבחן הקפטנים יביא לכיתתו 3 מפתחות בדרך לקיר הגורלות.
חדר חושך
אל חדר החושך מגיע הקפטן שלא זכה ב״מבחן הקפטנים״. דרך צינור ביוב נכנסים אל חדר חשוך לחלוטין בו הם יכולים לזכות בעד 3 מפתחות. בכל חדר תלויים מיכלים ורק ב-3 מתוכם מחכים המפתחות המיוחלים.
הקפטן נכנס לשתי דקות אל חדר החושך, מכניס את ידו למיכלים ועד שימצא את המפתחות המיוחלים הוא יפגוש בתוך המיכלים בכל מיני אלמנטים מלחיצים ומפחידים. אם הוא יעמוד באתגר הוא יביא לנבחרת שלו 3 מפתחות.